نتیجه و ویدئوی خلاصه بازی لیورپول و تاتنهام| آتش‌بازی کلوپ در آنفیلد تاریخ و ساعت بازی استقلال و ذوب آهن در لیگ برتر فوتبال | ذوبِ آهن، ماموریت جدید نکونام اظهارات عضو سابق هیات مدیره استقلال علیه سمیعی ماندن نکونام در استقلال قطعی نیست خطیر مسئول صدور یا لغو مجوز حرفه‌ای استقلال| جلسه بازیکنان درباره آپشن قراردادها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و وستهم در لیگ انگلیس | جشنواره گل آبی‌های لندن در استمفورد بریج پخش زنده بازی لیورپول و تاتنهام در لیگ انگلیس (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ترکیب احتمالی پرسپولیس برابر نساجی | همه هستند جز عالیشاه واکنش ویسی به جریمه ۲ میلیارد تومانی‌اش نکونام: هر طور دلم بخواهد بازی می‌کنم اوسمار در پرسپولیس اقتدار ندارد سنگین‌ترین جریمه تاریخ برای سرمربی فولاد | ویسی ۲ میلیارد جریمه شد تلاش درویش برای ماندن در پرسپولیس قهرمانی تیم ملی والیبال ساحلی ایران در قهرمانی آسیا ناراحتی عالیشاه از صحبت‌های درویش عفونت چشم دلیل دوری زارع تاریخ و ساعت بازی پرسپولیس و نساجی در لیگ برتر فوتبال | جنگ برای قهرمانی و بقا اقدام عجیب پرسپولیس برای تمدید قرارداد بازیکنانش برنامه‌های توخل برای بازی با رئال مادرید شرط ماندن اوسمار در پرسپولیس مشخص شد
سرخط خبرها

واکاوی عملکرد آکادمی‌ها در فوتسال ایران | رده پایه، بی‌اهمیت‌ترین بخش فوتسال کشور!

  • کد خبر: ۱۷۰۲۰۷
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۳
واکاوی عملکرد آکادمی‌ها در فوتسال ایران | رده پایه، بی‌اهمیت‌ترین بخش فوتسال کشور!
یک مربی فوتسال خراسان رضوی گفت: پایه مهم‌ترین اصل فوتسال و فوتبال است، اما در ایران اصلا اهمیتی ندارند، مگر اینکه یک نفر دلسوز که تخصص هم دارد بخواهد عمرش را در بخش پایه هزینه کند که آن هم آنقدر سنگ جلوی پایش می‌ندازند که پس از چند سال کار پشیمان می‌شود.

به گزاش شهرآرانیوز، مصطفی طیبی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز در خصوص عملکرد آکادمی‌های فوتسال در مقایسه با آکادمی‌های فوتبال عنوان کرد: سیستم فوتسال کشور ما از بالا ایراد دارد، عملکرد بخش پایه و آکادمی‌های فوتسال نیز بحثش جداست. در حال حاضر وضعیت اقتصادی مردم جالب نیست. آکادمی‌های فوتبال نیز زمین چمن‌های مصنوعی را می‌گیرند و یک شهریه‌ای دریافت می‌کنند که برای مردم هم مقبول‌تر است.

وی افزود: مردم نیز به کیفیت و آموزشی که فرزندشان در آن آکادمی می‌بیند توجهی ندارند. اکثرا به چشم یک کلاس اوقات فراغت و گذران وقت برای فرزندشان به این آکادمی‌ها نگاه می‌کنند. قطعا این اتفاق برای فوتسال ما ضرر دارد. ایران اگر در فوتسالش حرفی برای گفتن دارد به دلیل بازی‌های گل کوچیکی بود که نسل قدیم آن را دنبال می‌کردند. در حال حاضر دیگر کسی گل کوچیک بازی نمی‌کند و همه به زمین بزرگ و یا نهایتا فوتسال رو آورده‌اند.

این مربی فوتسال خراسان رضوی ادامه داد: شاید در مشهد به اندازه تعداد انگشتان یک دست مربی تخصصی در حوزه فوتسال داشته باشیم که در آکادمی‌ها فعالیت دارند و در بخش پایه آموزش می‌دهند. سالن گرفتن در مشهد هم معضل دارد. شهرداری با یک شرط و شروط خاص، سالن در اختیار آکادمی‌های فوتسال می‌گذارد.

طیبی گفت: آن کسی که آکادمی فوتسال تاسیس می‌کند، هزینه‌هایش را برآورد می‌کند که شهریه دریافتی‌اش با هزینه‌هایی که برای مربی و اجاره سالن پرداخت می‌کند همخوانی داشته باشد. این سلسله مراتب همینطور ادامه دارد تا اینکه کیفیت آن آکادمی پایین می‌آید.

وی تصریح کرد: فوتسال مانند والیبال و بسکتبال یک رشته تخصصی است. وقتی یک شهر آکادمی تخصصی دارد، باید کیفیت مربیان، امکاناتش و آموزشش نیز بالا برود که متاسفانه این نکات رعایت نمی‌شود. البته تمام این مباحث فقط ۵ درصد ساختار فوتسال ایران را تشکیل می‌دهد و تمام ۹۵ درصد ایراد دیگر فوتسال مربوط به سایر نقاط است.

این مربی فوتسال خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید یک شرایطی فراهم کنند تا اگر یک بازیکن و یا یک مربی که در رده‌های لیگ برتر و ملی فعالیت کرده بتواند به راحتی یک آکادمی تاسیس کند تا دانش و علمش را به رده‌های پایه منتقل کند.

آکادمی‌های ایران به هیچ وجه با اروپا قابل مقایسه نیستند!

طیبی در خصوص مقایسه آکادمی‌های فوتسال ایران با کشور‌هایی که در فوتسال صاحب سبک هستند، افزود: هیچ چیز ما با اروپاییان قابل مقایسه نیست. مدارس فوتسال در اروپا به معنای واقعی، آکادمی هستند و آن بازیکن نوجوان و نونهالی که در آن آکادمی آموزش می‌بیند به تحصیل و تفریحش هم می‌رسد. در کل آکادمی‌های سراسر دنیا آداب و رسوم زندگی یک ورزشکار حرفه‌ای را به بازیکنان رده پایه آموزش می‌دهند.

سالن‌های خوب برای کسانی است که زد و بند دارند

وی گفت: همه این‌ها بستگی دارد که آن کشور چه امکاناتی را در اختیار مربی رده‌های پایه خود قرار دهد، اما در ایران اینگونه نیست و اگر کسی زد و بند داشته باشد ۱۰ سالن خوب شهر را به او می‌دهند. به عنوان مثال ۱۰ سالن برای یک آکادمی در اختیار من قرار دهند، اما ۱۰ سالن فوتسال برای من نوعی زیاد است که می‌توانند از این تعداد ۴ یا ۵ سالن را به شخص مصطفی طیبی بدهند و مابقی سالن‌ها را در اختیار سایر مربیان فوتسال قرار دهند.

فوتسال ایران دیگر در دنیا تعریفی ندارد

طیبی اظهار کرد: در جایی که زد و بند باشد مطمئن باشید کیفیت وجود نخواهد داشت و آن رشته روند نزولی خواهد گرفت. در حال حاضر فوتسال ایران دیگر در دنیا تعریفی ندارد. در جام ملت‌های آسیا که همیشه قهرمان می‌شدیم، به ژاپن باختیم و دوم شدیم. لیگ برتر فوتسال ایران نیز که یک شکل است و اتفاق خاصی در آن رخ نمی‌دهد. تیم‌های ملی رده‌های پایه نیز وضعیت مشخصی دارد.

وی بیان کرد: وقتی تیم ملی جوانان و یا امید تمریناتش تعطیل می‌شود به کسانی که در رده پایه کار می‌کنند آسیب وارد می‌کند. به عنوان مثال هزار فوتسالیست در مشهد در رده‌های پایه فعالیت دارند. وقتی تیم‌های رده‌های ملی فعالیت درستی ندارند، از این هزار فوتسالیست چند نفر مگر قرار است به تیم ملی بزرگسالان مستقیما راه یابند؟

فوتسال پایه دیگر در ایران اهمیتی ندارد

این مربی فوتسال خراسان رضوی اظهار کرد: پایه مهم‌ترین اصل فوتسال و فوتبال است، اما در ایران اصلا اهمیتی ندارند، مگر اینکه یک نفر دلسوز که تخصص هم دارد بخواهد عمرش را در بخش پایه هزینه کند که آن هم آنقدر سنگ جلوی پایش می‌ندازند که پس از چند سال کار پشیمان می‌شود.

طیبی گفت: نتیجه لیگ برتر فوتسال در رده‌های پایه نهایتا راه‌یابی ۲ بازیکن امید گیتی‌پسند به تیم بزرگسالانش است که این بازیکنان هم وقتی به تیم بزرگسالان راه می‌یابند چند سال زمان می‌برد تا به آنان بازی برسد.

برای بازیکنان رده‌های پایه در ایران ارزشی قائل نیستند

وی یادآور شد: در مدارس فوتسال و فوتبال اروپا از رده سنی نوجوانان به بازیکنان خود دستمزد پرداخت می‌کنند تا برای کارشان ارزش قائل باشند. بازیکنان تیم‌های ملی رده‌های پایه سایر کشور‌ها حقوق دریافت می‌کنند. این کار باعث می‌شود بازیکن متوجه شود که کار مهمی انجام می‌دهد. ایران به هیچ وجه با سایر کشور‌های دیگر قابل قیاس نیست، اگر در بحث سخت‌افزاری هم خوب باشیم، باز هم به لحاظ تفکر حرفه‌ای مشکل داریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->